<< >> Title Contents


POTENTIELLE STUDERENDE


Søgningen til uddannelsen

De nuværende datalogi- og dataingeniøruddannelser er rekrutteringsmæssigt placeret "sidst i fødekæden", idet man typisk først starter på datalogi- eller dataingeniør-studiet efter basisuddannelsen og yderligere 2 semestre på enten matematik-uddannelsen eller elektroingeniør-uddannelsen. Datalogi-uddannelserne har deres primære optag fra matematik sidefag, mens dataingeniør-uddannelsen optager fra elektroingeniøruddannelsens 3.-4. semester. Indtil for få år siden valgte hovedparten af de matematik-studerende at tage datalogi som sidefag, og hovedparten besluttede sig siden under datalogistudiet for at blive dataloger istedet for at fortsætte med at læse matematik. Dette mønster er nu vendt, så hovedparten af de matematik-studerende vælger andre sidefag end datalogi, og datalogi-uddannelsen har dermed mistet et væsentligt indtag af studerende. Til gengæld har dataingeniør-uddannelsen kunnet kompensere for denne nedgang ved at tiltrække et pænt antal studerende fra elektroingeniør-uddannelsen.

I de senere år er der etableret et samarbejde mellem handelsskolerne og universitetet, idet der er indgået aftaler om meritering af en del af handelsskolernes datanom-uddannelser ved optag på universitetets bachelor-uddannelse. Indtil nu har samarbejdet i praksis været begrænset, idet kun relativt få har valgt at anvende denne mulighed (typisk under 10 årligt).

Endelig udbyder afdelingen uddannelser under Åben Uddannelse, hvilket har givet en ret stor søgning. Der afvikles for øjeblikket to semestre under Åben Uddannelse, som hvert følges af cirka 50 personer. Da Åben Uddannelse starter hvert semester, svarer dette til, at 100 studerende er i gang med en datalogisk bachelor-uddannelse. Der er dermed optaget cirka dobbelt så mange studerende på Åben Uddannelse sammenlignet med antallet af fuldtidsstuderende ved uddannelserne.

Det er vurderingen, at søgningen må betegnes som passende i forhold til de undervisningsressourcer, der tilføres uddannelserne. På den anden side overstiger erhvervslivets efterspørgsel efter kandidater klart produktionen af kandidater. Åben Uddannelse er et væsentligt tiltag til at tilgodese erhvervslivets behov for flere kandidater, men i forhold til det tætte samspil, der bør være mellem undervisning og forskning, er udviklingen fra et studie for fuldtidsstuderende på universitetet til geografisk spredte deltidsstuderende ikke hensigtsmæssig. Uddannelsen må derfor tilstræbe en balance mellem del- og fuldtidsstuderende i optaget.

Kvindelige studerende udgør kun en beskeden andel af de studerende, men der er ikke planlagt særlige initiativer i den forbindelse. Der er tale om et generelt samfundsmæssigt problem, som uddannelsen ikke har haft held til eller mulighed for at gøre noget effektivt ved.

Overvejelser og initiativer med hensyn til at tiltrække studerende

Der er lavet to nye tiltag. For det første er der som omtalt i afsnit 2.2 indledt et samarbejde med elektroingeniør-uddannelsen om et fælles forløb, således at de studerende kan starte på dataingeniøruddannelsen umiddelbart efter basisuddannelsen. Det primære sigte med dette tiltag er dog ikke at skaffe flere studerende, men at sikre en bedre ressourceudnyttelse og mere tidssvarende uddannelsesprofilering på instituttet som helhed.

For det andet åbnes der nu mulighed for at starte datalogi-uddannelsen med optag direkte fra den teknisk-naturvidenskabelige basisuddannelse, så datalogi-studerende ikke først skal tage et års matematik inden starten på datalogi-uddannelsen. Dette åbner op for en mere direkte konkurrence med de andre overbygningsfag, samtidig med at faget forhåbentligt bliver mere synligt og attraktivt for studerende, der står over for at vælge, om de skal tage uddannelsen i Aalborg eller ved et andet universitet.

En forholdsvis beskeden del af de studerende er udlændinge, og et større internationalt islæt kunne gøre studentermiljøet mere varieret. Grundet lærergruppens nuværende betydelige undervisningsbelastning er dog ingen aktuelle planer om tiltag, der kan tiltrække flere udenlandske studerende.

Konkurrence med andre uddannelser

Det vides ikke hvor mange - om nogen - der vælger at tage til Aalborg Universitet for at læse datalogi. Det ville være ønskeligt, hvis uddannelsernes primære konkurrenter var de andre datalogiske afdelinger i landet, snarere end naboafdelinger inden for institut og fakultet.


<< >> Title Contents