<< >> Title Contents


ORGANISATORISKE FORHOLD


Uddannelsens organisation og organisatoriske placering

Begge uddannelser hører under det Teknisk-naturvidenskabelige fakultet, og begge har som 1.-2. semester basisuddannelsen, der hører under Studienævn for basisuddannelsen og adgangskursus. Dataingeniørerne fortsætter på elektroingeniøruddannelsen og hører under Studienævn for elektroingeniøruddannelserne på 3-4 semester. Efter 4. semester vælger de den egentlige dataingeniøruddannelse, hvorefter de fra 5. semester hører under Studienævn for matematik, fysik og datalogi. Datalogerne hører fra 3. semester under Studienævn for matematik, fysik og datalogi.

Denne rapport dækker alene de studieelementer fra uddannelserne, der er beskrevet i studieordningerne under Studienævn for matematik, fysik og datalogi. Studieelementerne på basisuddannelsen under Studienævn for basisuddannelsen og adgangskursus og på elektroingeniøruddannelserne under Studienævn for elektroingeniøruddannelserne er således ikke medtaget i denne selvevaluering. Elektroingeniøruddannelserne, der blandt andet huser dataingeniør-uddannelsens 3.-4. semester, blev evalueret omkring årsskiftet 1992-1993.

Uanset studienævnstilhørsforhold varetages alle uddannelseselementer efter basisuddannelsen af lærere tilknyttet Institut for Elektroniske Systemer under det Teknisk-naturvidenskabelige fakultet.

Studienævnet har ansvaret for udarbejdelse og administration af uddannelsernes studieordninger, herunder behandling af dispensationsansøgninger og meriteringssager. Studienævnet rekvirerer undervisning til uddannelserne ved universitetets institutter og fører tilsyn med undervisningens faglige og pædagogiske kvalitet. Studienævnet har det økonomiske ansvar for uddannelserne og disponerer over de ressourcer, der tilføres uddannelserne.

Studienævn for matematik, fysik og datalogi har ansvaret for universitetets uddannelser inden for matematik, fysik, datalogi og datateknik. Studienævnet har 10 medlemmer: 5 lærere - 2 matematikere, 1 fysiker, 2 dataloger/dataingeniører - samt 5 studerende fra overbygningsuddannelserne.

Lærergruppens undervisning, forskning og administration er meget tæt knyttet til faget og undervisningen i den forstand, at undervisningen på faget leveres af den datalogiske lærergruppe, og langt hovedparten af den datalogiske lærergruppes undervisning afholdes på faget.

Hele lærergruppen er tilknyttet Institut for elektroniske systemers Afdeling for matematik og datalogi. Denne afdeling er for tiden er under opsplitning i 2 nye afdelinger for henholdsvis matematik og datalogi. Opsplitningen forventes ikke at få betydning for uddannelsernes organisation og organisatoriske placering.

Alle datalogilærere mødes uformelt en gang om ugen for at drøfte og koordinere arbejdet inden for undervisning, forskning og administration. For at lette planlægning og koordinering af uddannelseselementerne har hver faggruppe ansvaret for en delmængde af kurserne på uddannelserne. Denne ansvarsfordeling afspejler i vid udstrækning faggruppernes forskningsmæssige specialisering og er med til at sikre, at kursernes indhold tilpasses udviklingen inden for faggruppernes forskning.

Hver faggruppe har eget laboratorium med både generelt og specielt udstyr. Disse laboratorier bruges fortrinsvist af ældre studerende, der er tilknyttet specialiseringsforløbene.

Lærergruppen er opdelt i 7 faggrupper, der hver tilrettelægger undervisning og forskning inden for deres respektive områder:

Ledelsesforhold og organisationen

Ledelsesforholdene og organisationen knyttet til uddannelserne må betegnes som rimeligt enkle, overskuelige og effektive. Underviserne kommer alle fra samme institut, og stort set alle er fra samme afdeling. Faggruppen er organisatorisk en enhed, og kommunikationsvejene opleves af medarbejderne som kendte og tilgængelige. Faggruppen oplever en betydelig selvstændighed og har stor indflydelse på egne forhold.

Faggruppe og studerende er relativt godt repræsenterede i Studienævn for matematik, fysik og datalogi, og forbindelsen mellem afdeling og studienævn er tæt. Det forhold, at en del af uddannelserne hører under henholdsvis Studienævn for basisuddannelsen og adgangskursus (basisuddannelsen) og Studienævn for elektroingeniøruddannelserne (3.-4. semester af dataingeniøruddannelsen) medfører naturligt nok nogle bindinger for uddannelserne, men alt i alt må Studienævnet for matematik, fysik og datalogi siges at have tilfredsstillende indflydelse på uddannelserne.

De sidste par år har faggruppen udfoldet store bestræbelser på at etablere et tæt samarbejde mellem Studienævn for elektroingeniøruddannelserne og Studienævn for matematik, fysik og datalogi. Hovedlinien i bestræbelserne går på en delvis sammenlægning af uddannelsernes 3.-5. semester. Bestræbelserne er blevet kronet med held og fra og med sommeren 1996 tilbydes dette uddannelsesforløb nu til de dataingeniør-studerende efter basisuddannelsen.

Studiernes form og indhold revideres jævnligt. Således har lærergruppen (inkl. ph.d.-studerende) inden for de sidste halvandet år afholdt to todages internater med et halvt års mellemrum. Her blev såvel status af de nuværende uddannelser, som ønsker til forandringer analyseret. Disse diskussioner lå til grund for ovennævnte ændring af dataingeniøruddannelsen, der siden blev planlagt gennem "udvalgsarbejde" og jævnlige diskussioner p de ugentlige datalogilærermøder.

Den nære tilknytning mellem uddannelse og lærergruppe har medført, at uddannelserne ofte kan siges at være under noget nær permanent revision som en konsekvens af udviklingen i lærergruppens forskning. Uddannelserne har således ofte måttet leve med foreløbige studieordninger og håndtere overgangsordninger. Disse problemer har dog i langt overvejende grad haft formel karakter. Den daglige forvaltning, tilrettelæggelse og gennemførelse af uddannelserne har ikke lidt under den hyppige revision, men de hyppige studieordningsændringer har dog givet visse problemer for universitetets centrale studieadministration.


<< >> Title Contents