Uddannelsesevaluering
Datalogi- og dataingeniøruddannelserne
Aalborg Universitet
Selvevalueringsrapport
Indholdsfortegnelse
1. DEL - KVALITATIVE ASPEKTER
MÅLSÆTNING
Datalogers og dataingeniørers erhvervsfunktion og kompetence
Synliggørelse af bekendtgørelsens målsætning
ORGANISATORISKE FORHOLD
Uddannelsens organisation og organisatoriske placering
Ledelsesforhold og organisationen
ØKONOMISKE FORHOLD
Uddannelsens bevillingsmæssige forhold
Prioritering af fordelingen af ressourcer til uddannelserne
FACILITETER
Uddannelsens fysiske rammer
PERSONALEPOLITIK
Personalets fordeling på personalegrupper
Rekruttering af undervisere til uddannelsen
Undervisere uden forskningsforpligtelse
FAGLIG UDVIKLING
Forsknings- og udviklingsområder fordelt på underviserne (VIP-gruppen)
Forskningsmiljøets stade og betydning for uddannelsen
Forholdet mellem undervisnings- og forskningsforpligtelser blandt de fastansatte undervisere/forskere og ph.d.-studerende
Kontakt med erhvervslivet
Foranstaltninger til faglig udvikling af lærerstaben
PÆDAGOGISK UDVIKLING
Pædagogiske krav til underviserne
Pædagogiske udviklingsprojekter eller kurser
Foranstaltninger til fagdidaktisk og pædagogisk udvikling af undervisere
POTENTIELLE STUDERENDE
Søgningen til uddannelsen
Overvejelser og initiativer med hensyn til at tiltrække studerende
Konkurrence med andre uddannelser
DE STUDERENDES UDDANNELSESFORLØB
Studiestarternes faglige og teoretiske forudsætninger for det videre studieforløb
Gennemførelsesprocent og studietider
DIMITTENDER OG BESKÆFTIGELSE
Dimittendernes beskæftigelsesmuligheder
Uddannelsen og arbejdsmarkedets krav
Informering af de studerende om beskæftigelses- og arbejdsmarkedsforhold
UDDANNELSENS STRUKTUR
Uddannelsens overordnede struktur og dens stærke og svage sider
Datalogistudiet
Dataingeniøruddannelsen
En vurdering af den nyeste studieordning
Et eksempel på en større ændring af uddannelsens indhold
UDDANNELSENS INDHOLD
Forskningsområderne set i forhold til uddannelsens faglige indhold
Uddannelsernes faglige indhold set i forhold til aftagerkrav
Omfang og form af det faglige og pædagogiske samarbejde i undervisningen
Fagligt og pædagogisk samarbejde med andre institutioner
Bestræbelser i studieforløbet på at fremme andre kvalifikationer end de rent fagligt relaterede
UNDERVISNINGSMETODER
Vægtningen af de forskellige undervisningsformer på uddannelsen
De seneste års udvikling inden for undervisningsmetoderne
Elektronisk kommunikation som element i undervisningen
Pædagogiske problemer og udfordringer på uddannelsen
KVALITETSSIKRING OG -UDVIKLING
Kvalitetsmål for uddannelsen
Løbende evalueringer på uddannelsen
Forudsætninger for et tilstrækkeligt højt fagligt niveau på uddannelsen
Sikring af, at dimittenderne opnår et fagligt niveau, der er i overensstemmelse med andre lignende danske og udenlandske uddannelser
Ressourcer til intern kvalitetsudvikling
Fortløbende faglig fornyelse og udvikling af uddannelsens indhold
SIDEFAG
ANDET SIDEFAG
Mulighederne for at integrere sidefag i uddannelsen
Sidefagets indplacering i uddannelsen
BACHELORUDDANNELSEN
Målsætningen for bacheloruddannelsen
Bacheloruddannelsens struktur.
Opnåelse af færdigheder i bacheloruddannelsen?
Bacheloruddannelsens styrker og svagheder set i forhold til målsætningen
PH.D.-UDDANNELSEN
Målsætning for og opbygning af ph.d.-uddannelsen
Fordeling af ph.d.-studerende på forskningsområder
Ph.d.-studerendes deltagelse i den daglige undervisning på uddannelsen
Vejledning af ph.d.-studerende
Ph.d.-uddannelsens forskningsmæssige aspekt
Udlandsophold som led i de ph.d.-studerendes uddannelsesforløb
Erhvervslivets behov for ph.d.-uddannede nu og fremover
AFGANGSOPGAVER (BACHELORPROJEKT, SPECIALE OG AFHANDLING)
Kriterier for og afgrænsninger af afgangsopgavers indhold, omfang, tidsforbrug, form m.v.
Vejledningen af de studerende i forbindelse med afgangsopgaven
PRØVER
Antal prøver på uddannelsen
1. Årsprøve (stopprøve)
Fordelingen af interne og eksterne prøver på uddannelsen
CENSORER
Den nye censorordning
STUDIEVEJLEDNING
Studievejledningens former og omfang
INTERNATIONALISERING
Målsætning og prioriteringer for det internationale samarbejde
Studieophold i udlandet
SYNTESE OG FORSLAG
Samlet vurdering
Forslag eller igangværende initiativer til fremtidige ændringer og prioriteringer i forhold til uddannelsesforløbet
Visioner for uddannelsernes fremtid?
2. DEL - KVANTITATIVE ASPEKTER
PERSONALETS FORDELING PÅ GRUPPER
UNDERVISERNES TIDSFORBRUG PÅ AKTIVITETER KNYTTET TIL UNDERVISNINGEN
FORHOLDET MELLEM STUDENTERÅRSVÆRK OG ÅRSVÆRK ANVENDT PÅ UDDANNELSESAKTIVITETER
OVERSIGT OVER FASTANSATTE UNDERVISERE
STUDIESTARTERE PÅ UDDANNELSERNE
Sammenhæng mellem adgangsgivende eksamen og resultat
Sammenhæng mellem adgangsgivende karaktergennemsnit og resultat
DEN GENNEMSNITLIGE STUDIEGENNEMFØRELSE
STUDIETIDER
Den gennemsnitlige studietid for alle studerende
Den gennemsnitlige studietid for strømlinede studerende
ANTAL DIMITTENDER
PH.D.-STUDERENDE
INTERNATIONALE FORHOLD
Studerendes studieophold i udlandet
Fastansatte underviseres ophold i udlandet
Udenlandske studerende ved uddannelsen
Udenlandske undervisere ved uddannelsen