<< >> Title Contents


PERSONALEPOLITIK


Personalets fordeling på personalegrupper

Det personale, som har direkte betydning for uddannelsernes gennemførelse og kvalitet er det videnskabelige (VIP), det tekniske (T-TAP) og det administrative (A-TAP). Fordelingen af VIP'er på forskellige personalegrupper behandles samlet nedenfor. Volumen af TAP'er bestemmes i udgangspunktet direkte som en funktion af, hvor mange fastansatte VIP'er afdelingen råder over, mens afdelingen selv kan afgøre det aktuelle blandingsforhold mellem T-TAP'er og A-TAP'er. Politikken har været at ansætte så mange T-TAP'er, som er nødvendige for at vedligeholde og videreudvikle en tidssvarende teknisk infrastruktur, der både i omfang og kvalitet kan matche kravene til afdelingens undervisning og forskning. Da fakultetet generelt får tildelt færre TAP-ressourser end sammenlignelige institutioner i Danmark, har konsekvensen været, at afdelingens A-TAP'er, og dermed også VIP'erne, konstant er udsat for et urimeligt stort administrativt pres. For at mindske dette pres noget supplerer afdelingen derfor basistildelingen af TAP-årsværk med egne økonomiske midler. I 1996 vil dette supplement udgøre mellem 1,5 og 2,0 årsværk ud af de ialt 6,5 årsværk, afdelingen råder over.

Rekruttering af undervisere til uddannelsen

Rekrutteringen af undervisere til uddannelserne sker dels på grundlag af ansøgernes faglige niveau, dels på grundlag af deres faglige profil. Rygraden i undervisningen på alle niveauer udgøres på ethvert tidspunkt af de fastansatte VIP'er på lektor- og professor-niveau. Afdelingen anser det for afgørende, at de studerende fra deres første dag på universitetet konstant er i tæt kontakt med erfarne og aktive forskere. Alle seniormedarbejdere deltager således i undervisningen, og de fordeler sig jævnt på de forskellige semestre. For at undgå en skæv aldersfordeling blandt de fastansatte medarbejdere sker væksten i fastansatte VIP'er i behersket tempo. Men for samtidig at skabe så stor sammenhæng og kontinuitet i undervisningen søger afdelingen at ansætte så mange adjunkter, som muligt. Den resterende del af undervisningen udføres af ph.d.-studerende, amanuenser, undervisningsassistenter og udenlandske gæstelærere.

Det er afdelingens politik at rekruttere både fastansatte og midlertidigt ansatte undervisere på en måde, som skaber en balanceret faglig profil i det samlede lærerkorps (jævnfør. 6.1 nedenfor). Målet er at skabe så stor sammenhæng som muligt mellem den enkeltes forskningsinteresse og undervisningsforpligtelse. Midlet til at opnå dette er afdelingens forskningsgrupper. Blandt disse grupper er der indgået en aftale om, hvorledes de forskellige grupper kan vokse gennem ansættelse af nye fastansatte VIP'er. Ansættelsen af forskellige former for midlertidige undervisere sker mere ad-hoc præget, men også efter aftale mellem grupperne.

Undervisere uden forskningsforpligtelse

Afdelingen er absolut modstander af, at der fastansættes undervisere uden forskningsforpligtelse. Som det fremgår, er det et fundamentalt princip i afdelingens personalepolitik at skabe så tæt og personlig en sammenhæng mellem forskningen og undervisningen som muligt. På den måde sikres uddannelsernes kvalitet og udvikling. Til gengæld har afdelingen ofte ansat undervisere med en praktisk datalogisk baggrund i midlertidige stillinger. Disse undervisere kan tilføre uddannelserne et anderledes og væsentligt perspektiv på faget. Afdelingen så gerne, at de stillingsmæssige muligheder for midlertidigt eller på deltidsbasis at ansætte dygtige praktikere blev forbedret. Specielt på en måde, der kunne gøre det attraktivt for erfarne praktikere at indgå i et tæt samarbejde om afdelingens uddannelser og forskning.


<< >> Title Contents