<< >> Title Contents


PH.D.-UDDANNELSEN


Målsætning for og opbygning af ph.d.-uddannelsen

Målsætningerne for ph.d.-uddannelsen er mange, bl.a.:

Ph.d. uddannelsen i datalogi/datateknik indgår som en del af det teknisk-naturvidenskabelige fakultets ph.d.-skole. Skolen udbyder et antal generelle kurser relevante for alle ph.d.-studerende og et antal specifikke kurser rettet mod studerende indenfor de enkelte programmer (som f.eks. datalogi & datateknik).

Af generelle kurser (relevante for ph.d.-studerende inden for datalogi/datateknik) kan nævnes:

Ph.d.-uddannelsen i datalogi/datateknik er opbygget omkring faggrupperne omtalt i afsnit 2.1. Af specifikke kurser indenfor faggrupperne kan nævnes:

Fremtidige specifikke kurser påtænkes indenfor nedenstående områder:

De enkelte faggrupper arrangerer desuden område-specifikke studiekredse ofte i samarbejde med tilsvarende grupper på andre institutioner.

Fordeling af ph.d.-studerende på forskningsområder

    Programmeringssystemer

    1

    Informationssystemer

    3

    Formelle systemer

    5

    Datamatiske systemer

    3

    Databasesystemer

    2

    Beslutningsstøttesystemer

    3

Ph.d.-studerendes deltagelse i den daglige undervisning på uddannelsen

De ph.d.-studerende anvendes hovedsageligt som projektvejledere på de første semestre, men også i mindre omfang som kursusholdere på hovedfag i samarbejde med en lærer.

Vejledning af ph.d.-studerende

Der er afsat 70 timer pr. semester til vejledning af en ph.d- studerende. Vejledning foregår som en blanding af individuelle vejledermøder og mindre studiekredse (2-4 personer) med deltagelse af vejleder(e).

Ph.d.-uddannelsens forskningsmæssige aspekt

Det synes, som om det forskningsmæssige aspekt er blevet trængt rent tidsmæssigt, på grund af de mange obligatoriske aktiviteter, der pålægges den studerende. Der er dog ikke foretaget nogen egentlig undersøgelse heraf.

Udlandsophold som led i de ph.d.-studerendes uddannelsesforløb

Ophold ved en udenlandsk institution prioriteres særdeles højt, og de hidtidige ph.d.-studerende har alle været på udlandsophold imellem 1/2 og 1 år. Også på fakultetsniveau vurderes dette aspekt højt, og der er således afsat specielle "internationaliserings"-stipendier, hvor kravet er at hovedparten af ph.d.-uddannelsen skal findes sted udenlands.

Erhvervslivets behov for ph.d.-uddannede nu og fremover

Indenfor IT-området har erhvervslivet allerede på nuværende tidspunkt et presserende behov for at få tilført ph.d.-kandidater med viden om de nyeste teknologier og forskningsresultater. Forskningsministeriets initiativer på IT-området generelt og IT-center initiativet specifikt vidner om stor bevågenhed og interesse fra erhvervslivet. Enhver rimelig prognose siger, at dette behov vil være stadigt stigende i fremtiden.


<< >> Title Contents