<< >> Title Contents


UDDANNELSENS STRUKTUR


Uddannelserne kan karakteriseres som problem-orienterede og projekt-organiserede. I det problem-orienterede studie opnår de studerende indsigt i og evne til at analysere og løse konkrete problemer ved hjælp af videnskabelige teorier og metoder. Disse teorier og metoder indlæres som hovedprincip i forbindelse med deres praktiske anvendelse gennem projekt-arbejdet, hvorunder den studerende under vejledning formulerer, analyserer og bearbejder et teoretisk eller praktisk problem.

Hovedaktiviteten i det enkelte semester er centreret omkring et projektarbejde inden for det pågældende semesters tema. Projekttemaet udgør den fælles referenceramme for semestrets projekt-arbejde og de tilhørende projektenhedskurser, der skal støtte projektarbejdet. Semestrets projektarbejde resulterer i et teoretisk eller teoretisk/praktisk projekt, der dokumenteres i en projektrapport.

De studerende arbejder i grupper under projektarbejdet og normalt også i forbindelse med kursusarbejdet. Gruppestørrelsen varierer mellem 2 og 8 studerende, typisk med mindre grupper sidst i studiet.

Foreningen af teori og praksis sker i projektarbejdet og dokumenteres i projektrapporten. I rapporten behandles relevante teorier, og deres praktiske anvendelse beskrives på grundlag af det specifikke problem, der er projektets genstand. Den teoretiske basis for projektarbejdet gives især gennem projektenhedskurserne, mens emner af mere generel betydning for uddannelsen som helhed principielt især præsenteres i studieenhedskurserne. I praksis finder også studieenhedskurserne meget ofte udstrakt anvendelse i projektarbejdet.

Uddannelsens overordnede struktur og dens stærke og svage sider

I det følgende beskrives datalogistudiet og dataingeniøruddannelsen. Da der er betydelige overlap mellem uddannelserne, beskrives først strukturen i datalogistudiet og herefter afvigelserne fra denne i dataingeniøruddannelsen.

Datalogistudiet

Datalogistudiet består af en bachelordel og en kandidatdel. Bachelordelen består (ud over den teknisk-naturvidenskabelige basisuddannelse) af fire semestre med studier inden for datalogi og matematik. Der findes herudover et særligt bachelor-forløb i datalogi for studerende, der starter direkte fra den teknisk-naturvidenskabelige basisuddannelse. Dette forløb rummer fire semestres datalogistudium.

Dette sidstnævnte forløb er beskrevet i afsnit 17. Her beskrives udelukkende bachelordelen i datalogi og matematik. Semestrene i matematik og den teknisk-naturvidenskabelige basisuddannelse er ikke beskrevet her.

Bachelordelen.

1. datalogi-semester er normalt 5. semester i den studerendes samlede forløb og kaldes DAT1. Temarammen for denne projektenhed er Udvikling af programmel. Projektenheden har et omfang på 21 moduler. Dens formål er at give den studerende kendskab til og færdighed i følgende:

Der udbydes typisk projektenhedskurser inden for emnerne informationssystemer og programmeringssystemer.

Projektenheden bedømmes ved en mundtlig prøve. Der deltager en intern censor, og der gives en individuel karakter efter 13-skalaen.

2. datalogi-semester er normalt 6. semester i det samlede forløb og kaldes DAT 2. Temaet for projektenheden på dette semester er Design og implementation af programmeringssprog. Projektenheden har et omfang på 23 moduler. Dens formål er at give den studerende kendskab til og færdighed i disse emner:

Projekterne består dels i design og implementation af et programmeringssprog, dels i design og implementation af udvalgte dele af en omgivelse for sproget. De valg, som foretages i forbindelse med design og implementation, skal motiveres i forhold til eksisterende principper og teknikker samt formålet med programmeringssproget. Der udbydes projektenhedskurser inden for emner som programmeringssystemer og formelle systemer. Projektenheden bedømmes ved en mundtlig prøve. Der deltager en ekstern censor, og der gives en individuel karakter efter 13-skalaen.

DAT 1 og DAT 2 har følgende studieenhedskurser; de forudsætter alle datalogikurset fra den teknisk-naturvidenskabelige basisuddannelse. Herudover forudsætter kurserne på DAT 2 kurserne på DAT 1. Alle kurser bedømmes ved en mundtlig prøve; Programmeringssystemer 1 dog ved en skriftlig prøve samt en mundtlig prøve.

Programmeringssystemer 1: Programmering og datastrukturer

Datamatiske systemer 1: Elementære principper for datamaskiner

Formelle systemer 1: Syntaks og semantik

Datamatiske systemer 2: Grundlæggende begreber for samtidighed og operativsystemer.

Kandidatdelen

Datalogistudiets kandidatdel består af 4 semestre. Forudsætningen for projektenhederne er DAT1 og DAT 2.

3. datalogi-semester er normalt 7. semester i det samlede forløb. Dette semester udgøres af studieenheden i datalogisk vurdering, i det følgende benævnt DAT3, der er rettet mod afrunding af de grundlæggende datalogiske og datatekniske emnekredse. Projektenheden omfatter praktisk vurdering af datalogiske og datatekniske teorier og metoder.

Der udbydes følgende kurser:

Formelle systemer 2: Modeller for beregnelighed

Informationssystemer 2: Design af edb-systemer

Programmeringssystemer 3: Databaser

Den studerende vælger et af disse kurser som projektenhedskursus i forbindelse med projektarbejdet. De to andre kurser er at opfatte som studieenhedskurser.

4. og 5. datalogi-semester er normalt 7.-8. semester i det samlede forløb. Disse 2 semestre, i det følgende benævnt DAT4 og DAT5, er rettede mod et videregående studium af datalogiske og datatekniske emnekredse inden for en valgt specialisering. Projektenhederne omfatter dybtgående praktisk og teoretisk gennemarbejdning af en væsentlig problemstilling inden for den valgte specialisering.

Der udbydes projektenheder inden for følgende seks temaer:

Projektenhederne på DAT4 har et omfang på 19 moduler. Valget af projektenhed er primært et valg af specialiseringsområde samt planlægning af forløbet i de efterfølgende semestre DAT5 og DAT6.

Der udbydes projektenhedskurser inden for alle ovennævnte temaer, d.v.s. de fagområder, den studerende kan vælge specialisering i. Kurserne forudsætter generelt, at den studerende har forudsætninger svarende til projektenheder og kurser på semestrene DAT1, DAT2 og DAT3. De udbudte kurser vil normalt ligge inden for følgende fagområder:

Programmeringssystemer 4

Informationssystemer 3

Formelle systemer 3

Datamatiske systemer 4:

Databasesystemer 1

Ekspertsystemer 1

Kurset omhandlende det fagområde, den pågældende studerende specialiserer sig inden for, er projektenhedskursus for den studerende.

Blandt de resterende kurser vælger den studerende 3 kurser som studieenhedskurser. Såfremt der udbydes mere end 4 kurser, kan den studerende vælge yderligere to af disse kurser som fri studieaktivitet.

Projektenhederne på DAT5 har et omfang på 25 moduler. De består i dybtgående praktisk og teoretisk gennemarbejdning af en central problemstilling inden for det fagområde, den studerende har valgt som specialisering.

Der udbydes et antal kurser med et omfang på 3 moduler inden for de fagområder, de studerende tilsammen har valgt som specialiseringer. Disse kurser vil normalt ligge i forlængelse af kurserne på semestret DAT4. Kurset omhandlende det fagområde, den pågældende studerende specialiserer sig inden for, vil være projektenhedskursus for den studerende.

Den studerende følger kun et studieenhedskursus, som er obligatorisk for alle studerende:

Datamatiske systemer 5: Systemprogrammel

Specialet i datalogi, der udføres på 10. semester, benævnt DAT6, omfatter et selvstændigt projektarbejde inden for den valgte specialisering.

Dataingeniøruddannelsen

Dataingeniøruddannelsen indledes med den teknisk-naturvidenskabelige basisuddannelse, efterfulgt af 3. og 4. semester på informationssektoren (D-sektoren.) Disse semestre er ikke beskrevet her.

Projektenheden på 5. semester, kaldet D5D, er identisk med projektenheden DAT 1 på datalogistudiet.

Projektenheden på 6. semester, kaldet D6D, er identisk med projektenheden DAT 2 på datalogistudiet.

Projektenheden på 7. semester, kaldet F7D, har som tema "Vurdering af redskaber og modeller knyttet til grænsefladen mellem maskinel og programmel", og dens omfang er 22 moduler. I lighed med DAT 3 er denne projektenhed rettet mod afrunding af de grundlæggende datalogiske og datatekniske emnekredse. Projektenhedens formål er at give den studerende kendskab til og færdighed i

Valget af temaramme afspejler at dataingeniører her har en anden profilering end datalogistuderende, nemlig en yderligere fokusering på grænsefladen mellem maskinel og programmel.

Projekterne på F7D består i vurdering af et redskab eller en model ud fra egne eller andres erfaringer med brug eller ud fra teoretiske studier. Der udbydes projektenhedskurser inden for emner som for eksempel datamatiske systemer.

De øvrige udbudte kurser er som beskrevet under DAT 3. Kurset Formelle systemer 2 er obligatorisk som studieenhedskursus. Den studerende vælger desuden enten kurset Informationssystemer 2 eller kurset Programmerings-systemer 3 som studieenhedskursus. Det tredie kursus kan vælges som fri studie-aktivitet.

8., 9. og 10. semester, kaldet F8D, F9D og F10D, er rettet mod et videregående studium af datalogiske og datatekniske emnekredse inden for en valgt specialisering. Projektenhederne omfatter dybtgående praktisk og teoretisk gennemarbejdning af en væsentlig problemstilling inden for den valgte specialisering. Afgangsprojektet, der udføres på 10. semester, i det følgende benævnt F10D, omfatter et selvstændigt projektarbejde inden for den valgte specialisering.

Beskrivelsen af projektenhederne F8D og F9D svarer til projektenhederne DAT 4 og DAT 5. Dog er der på F9D ikke noget studieenhedskursus "Datamatiske systemer 5". Derimod er der kurset "Datalogisk filosofi", beskrevet under DAT 3.

Beskrivelsen af projektenheden F10D svarer til projektenheden DAT 6.

Styrker og svagheder i uddannelsesstrukturen

Uddannelsernes stærke sider kan opsummeres som:

De svagere sider af denne studieordning kan sammenfattes som:

En vurdering af den nyeste studieordning

Vi er for tiden i gang med at fastlægge indhold og struktur i en ny studieordning. Indledningsvis bør det noteres, at den overordnede struktur af den nye studieordning er stærkt præget af et hensyn til at bruge de samme kurser på 3.-5. semester til dataingeniøruddannelserne ved Studienævnet for elektroingeniøruddannelserne og til dataingeniør- og datalogiuddannelserne ved Studienævnet for matematik, fysik og datalogi, til trods for disse studiers ellers meget forskellige vertikale og horisontale opbygning. Dette hensyn er en konsekvens af den delvise sammenlægning af uddannelserne under de 2 studienævn omtalt i afsnit 2.2.

I forhold til den tidligere studieordning retter de planlagte ændringer op på de fleste svagheder nævnt i forrige afsnit, uden at sætte fordelene over styr. Dette sker dels ved at flytte nogle ting til tidligere eller senere semestre, dels ved at skabe plads til nye udviklinger:

Hvad angår opnåelse af erhvervskompetence, har vores erfaring i lang tid været, at ingen af vore kandidater har svært ved at finde arbejde. Stadig flere arbejdsgivere har ønsket at holde "karrieredag" hos os, og vi har erfaret at de samme arbejdsgivere vender tilbage år efter år efter nye medarbejdere. Især i Århusområdet findes der flere store arbejdsplader med mange af vores kandidater.

Af den grund har vi ikke set nogen presserende "aftagermæssige" grunde til at lave om på vores uddannelse. Ligeledes har vi erfaret, via samtaler både med tidligere studerende og fagkolleger i udlandet, at vores "produkt" er på højde med (eller bedre end) tilsvarende uddannelser både her i landet og internationalt. Derfor har vi i den nye studieordning kunnet fokusere på forbedringer, som vi selv anser for tiltrængte.

Som enhver forhandlet løsning indebærer den nye studieordning en række kompromiser. Disse kompromiser har især været i forhold til interesser repræsenteret i Studienævnet for elektroingeniøruddannelserne, og begge parter har måttet give sig. Alle parter er dog ret tilfredse med resultatet, som løser flere faglige og politiske problemer i instituttet. De datalogi-interne kompromisers konsekvenser er sværere at vurdere, eftersom vi mangler den erfaring, som kun fremtiden bringer.

Uddannelsen opbygges, så de valgfrie dele af uddannelsen kommer ret sent i uddannelsen, hvor de har minimal effekt på basale kundskaber. Af den årsag anses disse valg for at være ren dividende for de studerendes specialiseringsinteresser.

Vurderingen af forholdet mellem bredden i uddannelsen og mulighederne for faglig fordybelse er den, at vi mener, at vi for øjeblikket dækker fagets kerneområder rimeligt godt, med ansatte som har disse områder som egne forskningsinteresse; dog er det nødvendigt at supplere antallet af undervisere, især i teoretisk datalogi og maskinel, for samtidigt at opnå en forskningsmæssige "kritisk masse". Medmindre fakultetet ændrer deres løfter, vil dette kunne ske uden større problemer. Både bredde og dybde er dækket med afdelingens nuværende (plus fremtidige) medarbejderstab, men indtil supplerende ansættelser har fundet sted agter vi dog ikke at udvide antallet af specialiseringsområder, dvs. at yderligere bredde/dybde må vente. Vi mener i øvrigt ikke, at der er nogen anseelige "huller" i vores dækning.

Effekten af gymnasiereformen kan godt mærkes på uddannelsen, idet de optagede studerendes forkundskaber inden for matematik er lavere end før. Der må derfor bruges tid på genopfriskning og undervisning i grundlæggende stof i de tidlige semestre. Samtidig kan man diskutere, om man egentlig underviser i de for datalogi mest relevante matematiske og naturvidenskabelige emner i gymnasiet og om gymnasiets tilgang til læring er den ideelle set fra et generelt universitetssynspunkt.

Hvad angår datalogiuddannelsen selv, kan man sige at matematiske og naturvidenskabelige kundskaber er kritiske: både fordi datalogi er et naturvidenskabeligt fag, hvor matematiske færdigheder spiller en vigtig rolle, og fordi de fleste kandidater på jobbet vil komme til at arbejde sammen med specialister ikke mindst fra andre naturvidenskaber (inkl. sundhedssektoren), hvor en sådan baggrund er yderst vigtig. Af den grund kunne det være ønskeligt, at der var plads i skemaet til, at vores studerende kunne opnå en vis fordybelse i et andet naturvidenskabsfag på universitetsniveau.

Et eksempel på en større ændring af uddannelsens indhold

Se afsnit 11.2 ovenfor.


<< >> Title Contents